Home » Over mij » Blog » Hoe ervaar jij stress en wat doe je ertegen?

Hoe ervaar jij stress en wat doe je ertegen?

Stress is ziekte oorzaak nummer 1 in 2019.

 

Ik word wakker, ik heb gisteren een planning gemaakt en mijn telefoon doet het niet meer. O nee, hij is toch niet kapot, hoe kan dit, moet ik nu naar de reparateur gaan? Chips, ik had toch iets anders op de planning staan vandaag? Mijn hart begint stevig te kloppen, mijn bloed stroomt sneller en mijn hoofd speelt alle mogelijke scenario's van wat er is gebeurd en wat er moet gebeuren in één film af. 

 

Mijn lichaam reageert direct op de situatie. De vecht of vlucht stand is aangezet. Ik heb er niet om gevraagd, er is ook geen direct gevaar in mijn omgeving, maar toch reageert mijn lichaam of dat het zo is. Ik ga meteen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. Het is gelukt! Ik voel een opluchting in mij en mijn hartslag begint te dalen, er komt weer meer helderheid in mijn hoofd en de opgebouwde warmte stabiliseert zich weer.

 

Ons lichaam heeft een heel ingebouwd plan hoe met stress om te gaan.

 

Bij het horen van het woord stress, denk je waarschijnlijk meteen aan (te)druk bezig zijn, aan situaties die je een bepaalde pressure geven of aan de hoge druk op je werk. Dit zijn inderdaad een aantal oorzaken die stress veroorzaken. Maar stress is veel meer dan dat.

 

Wat is stress dan precies, hoor ik je denken.

 

Er zijn verschillende soorten stress die jij en je lichaam kunnen ervaren. Je kan deze in de 3 volgende basis categorieën plaatsen;

 

* Fysieke stress

- ongelukken, fysiek trauma, verwondingen

 

* Chemische stress

- bacteriën, virussen, zware metalen, medicatie/drugs, hormonen & voeding.

 

* Emotionele stress

- (familie)trauma, verlies, werk, omgeving, financiën

 

Mijn situatie valt onder de categorie emotionele stress. Ik dacht dat ik iets verloren was, wat voor mij belangrijk is. Dit heeft de fysieke reactie bij mij getriggerd. Juist doordat mijn lichaam in de vecht/vlucht stand gaat, werkte mijn systeem kortstondig op hogere toeren waardoor ik wel de oplossing heb kunnen vinden.

 

Het ervaren van stress heeft een reden. Het zorgt ervoor dat bepaalde lichaamsfuncties beschermd worden, dat we sneller kunnen schakelen & meer kracht hebben. Allemaal eigenschappen die er zijn om onze overleving te beschermen.

 

Dit is wat de effecten zijn op korte termijn. Maar wat gebeurt er wanneer we langdurig stress ervaren?

 

Door het ervaren van langdurige stress gaat je fysieke systeem uiteindelijk tegen je werken, je hormonen raken uit balans, je krijgt diverse gezondheidsklachten en je voelt je moe en uitgeblust. Dit kan resulteren in een burnout of depressie. Alhoewel een burnout/depressie een zegen kan zijn voor iemands leven, maar daar gaan we het nu niet over hebben. Dat doen we een andere keer.

Hoe ga jij met stress om beauty?



Stel voor jezelf vast waar jij stress in je leven ervaart.


Ik deel graag een overzicht met je van de verschillende soorten stress en hoe hiermee om te gaan;

 

* Fysieke stress// ongelukken -  fysiek trauma - verwondingen

Fysiek stress gaat van het minimale, een schaafwond, tot het maximale, een auto ongeluk en je hele lichaam op meerdere plaatsen gebroken en alles wat daarbij komt kijken. Maar fysieke stress wordt ook veroorzaakt door mishandeling. Als dit voorstaande het geval is, dan komt daar altijd, ook emotionele stress bij kijken. Aangezien ons lichaam, geest & ziel één systeem zijn.

 

In de meeste gevallen behandelen we fysieke stress met verzorging, aanpassing & genezing van ons fysieke lichaam. Behalve in het geval van mishandeling & zeer ernstig fysiek trauma dan is het ook van belang dat het emotionele aspect aandacht krijgt. 

 

Voor het behandelen van fysieke stress verzorgen we ons lichaam zelf als dit mogelijk is, zoals een pleister plakken, een bepaald pijnlijk lichaamsdeel ontlasten of extra zorg geven aan dat deel van je lichaam wat extra aandacht nodig heeft. Wanneer je het zelf niet kan oplossen, ga je naar een specialist, zoals een arts of specifieke behandelaar voor jouw klachten. 

 

Nu ben je natuurlijk sneller hersteld van fysieke stress door een schaafwond dan van een gebroken bot in je lichaam. Maar de meeste fysieke stress is hersteld wanneer je lichaam ook weer hersteld is. Ook al zal er altijd een deeltje van achter blijven. Dit zie je bijvoorbeeld aan een litteken.

 

* Chemische stress// bacteriën - virussen - zware metalen - medicatie/drugs - hormonen - voeding

Chemische stress is een langdurige oorzaak van stress die wij al op hele jonge leeftijd voor het eerst ervaren en waarschijnlijk tot ver in ons leven zullen ervaren. Denk hierbij aan de ziektes die we als kind al krijgen, de zware metalen in de vaccins die we als jonkies toegediend krijgen (waardoor het zelfhelende aspect van ons immuunsysteem onderdukt wordt)en vervolgens levenslang via besproeide voeding.

 

En zodra het tijd is dat wij dames anticonceptie gaan gebruiken, gaan we ook ons hormonale systeem in de war schoppen. Wat weer een heel ander scala aan klachten geeft. Voeg daarbij toe het gebruik van medicatie en/of het gebruik van drugs en je hebt een maatschappij die continu onder druk van chemische stress staat.

 

En hoe ontdoe je je hiervan?

 

Ik heb een lange periode in mijn leven bovenop de chemische stress die iedereen in onze maatschappij ervaart ook vrijwillig de nodige chemische stress op mijn eigen lichaam gezet door het gebruik van substanties zoals alcohol & drugs. Ik had een ongezonde relatie met mezelf en was me niet bewust van wat ik met mijn lichaam aan het doen was. Je lichaam is je tempel, werd er gezegd. Ik hoorde het wel maar ik voelde het niet.

 

Voor mijzelf stond deze periode in verbinding met weinig Zelfliefde, waardering & respect voor wie ik was. Ik kon het niet zien hoe geweldig mooi ik ben en de wereld liet het mij ook niet zien.

 

Voor het behandelen van chemische stress ligt het eraan wat de oorzaak is voor het ervaren van deze stress. In de meeste gevallen zorg je ervoor dat je de toxines waar je lichaam mee in aanraking komt, sterk vermindert of helemaal wegneemt. Dit kan een natuurlijk en onbewust proces zijn doordat je lichaam koorts gaat creëren en door de hitte van het lichaam worden de (meeste) bacteriën gedood. Maar dit kan ook zijn dat je bijvoorbeeld een ander soort anticonceptie gaat nemen waar minder, of helemaal geen hormonen in zitten.

 

Je kan deodorant gebruiken zonder zware metalen en andere lichaams- en haarverzorging zonder chemicaliën. Je hebt in heel veel gebieden echt een keus in hoeverre je mee gaat met intoxification van jezelf in deze maatschappij, ook al wordt dit niet gestimuleerd. Kijk maar naar alle reclames van verzorgingsproducten die vol zit met ingrediënten die schadelijk zijn voor je lichaam en toch worden ze gepromoot alsof ze goed voor je zijn.

 

Als je geen medicatie hoeft te gebruiken, gebruik het dan niet. Zeker in deze tijd, zodra je naar de huisarts of een specialist gaat krijg je in meer dan 60% van de gevallen iets van medicatie voorgeschreven. Er zijn maar weinig mensen die hier vraagtekens bij zetten of dit wel degelijk nodig is. Sterker nog; er wordt levenslang gebruik van medicatie in veel gevallen voorgeschreven. Levenslang gebruik?! van een medicijn. Dat kan niet de bedoeling zijn, zeker niet als je beseft hoe amazing wij als mensen zijn. We hebben een systeem wat zelfregulerend, zelfgenezend & intelligent is. Daar hoeven we niet eens bewust iets voor te doen. 

 

Wanneer je met bewustzijn met je lichaam communiceert vertelt ze precies wat je nodig hebt.

 

In onze voeding ligt het nog een stapje ingewikkelder dan in de verzorging van je lichaam. Op je voeding staat namelijk niet altijd een etiket met wat erin zit, behalve wanneer het in een fabriek is gemaakt, dan weet je zelf al dat er waarschijnlijk iets van chemicaliën in zit. Toch krijgen we via onze verse groenten, fruit en granen veel chemische stress binnen, zonder dat we daar bewust van zijn.

 

Bijna al onze voeding wordt besproeid, tegen insecten die van de planten eten. Maar als die spray insecten ziek maakt en/of dood, wat doet het dan voor je lichaam? We hebben daar niets over geleerd, we weten daar niets van en het gebeurt buiten ons gezichtsveld. We kunnen het niet zien, niet ruiken en in veel gevallen niet proeven. Hoe kan je hier dan toch zo goed mogelijk mee omgaan.

 

Allereerst kan je beginnen met meer biologische voeding toe te passen in je dieet. Maar laat je ook hier niet misleiden, want er liggen biologische velden naast niet biologische velden. Zodra die niet biologische velden besproeid worden, worden de chemische druppels meegenomen door de wind en een eindje verderop dwarrelen ze neer op de grond, of op een biologisch veld met boerenkool.

 

Dus ook hier geldt, dat je altijd eerst alles wast voordat je het bewerkt en eet. Het liefst met gefilterd water aangezien er ook in het water dat uit de kraan komt meer dan genoeg chemische vervuiling zit. Hierover een andere keer meer. Anders wordt het wel een heeeeeeeele lange blog.

 

Hoe je de beste controle over je voeding kan nemen is om je eigen voedsel te kweken. Maak een klein moestuintje in je tuin, plaats wat bakken met voeding op je balkon of creëer voor jezelf of samen met anderen een moestuintje in een volkstuin bij jou in de buurt. Hierdoor weet je wat je eet en wat ermee gebeurd is.

 

* Emotionele stress// (familie)trauma - verlies - werk - omgeving - financiën

Emotionele stress is meestal langdurig maar deze kan ook van korte duur zijn. Dit ligt wederom aan de situatie waarin jij deze stress ervaart. Maar altijd is het een stress die zich van binnenuit naar buiten toont.  De emoties zorgen voor de fysieke reactie.

 

Het behandelen van emotionele stress kan een grote uitdaging zijn omdat hier vaak meerdere factoren in meespelen.

 

In elk geval is het belangrijk om vast te stellen waar de stress vandaan komt om deze te kunnen herstellen. Logischerwijs behandel je emotionele stress van een trauma anders dan stress door je financiële situatie.

 

Je kan de volgende stappen gebruiken om emotionele stress te verminderen of te herstellen;

1: Stel vast waar je emotionele stress van ervaart

2: Kijk wat je zelf kan veranderen om de stress hiervan te verminderen

3: Accepteer dat de stress op dit moment aanwezig is

4: Stel vast wat jij nodig hebt in deze situatie

5: Vraag om hulp; energetisch aan het universum/God/engelen of fysiek aan iemand in je omgeving

6: Neem de juiste actie of laat juist los wat je niet meer dient

7: Gebruik positieve affirmaties om een nieuwe realiteit te creëren

 

Ieder mens heeft andere limieten voor het handelen van stress. Sommige mensen kunnen helemaal niet met stress omgaan en sommige mensen kunnen dit wat beter. Bij iemand die veel langdurige stress in haar leven ervaren heeft is de tolerantiegrens verlegd. Er is een nieuw normaal gecreëerd. Een hogere grens. Dit is goed dat je daardoor beter bestand wordt tegen stress maar het kan ook veroorzaken dat je stiekem toch meer stress ervaart dan dat je lichaam je aangeeft. Blijf elke dag bewust contact maken met jezelf om je stress levels laag te houden.

 

Wat is jouw normaal lovely?

Ik hoor het graag van je


 

Ik wens je veel liefde, health & wealth

Liefs Natasja


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.