Vanaf €50,- gratis verzending in Nederland & België

Home » Over mij » Blog » Hoe geef ik duidelijk mijn grenzen aan.

Hoe geef ik duidelijk mijn grenzen aan.

Je grenzen aangeven hoeft niet moeilijk te zijn schoonheid.

 

Grenzen stellen staat synoniem voor je eigen ruimte innemen, jezelf belangrijk genoeg vinden & weten wat je nodig hebt. Dit is een kunstje wat de meeste vrouwen niet goed onder de knie hebben, in ieder geval niet echt. Het heeft voor mij ook een hele tijd geduurd voordat ik dit onder de knie kreeg. En zelfs nu, terwijl er genoeg bewustzijn in mij, omtrent dit topic aanwezig is, glij ik nog steeds weleens uit.

 

Dat kan gebeuren in de weken waarin ik vrijwillig onbewust wordt meegenomen door de ditjes en datjes van alle lieve mensen om mij heen. Ik wil graag helpen en laat het nu toevallig net zo zijn dat mensen graag geholpen willen worden. Toevallig, toevallig.

 

Dit is allemaal oké. Zolang het goed gaat en goed voelt. Maar hoe vaak lopen we onszelf niet voorbij. Zeggen we ja tegen teveel zaken die voorbij komen. nemen we teveel hooi op onze  mooie vorkjes. Waarin we de volgende eindstand kunnen en zullen verwachten.

 

Je bent moe, geprikkeld, te weinig liefdevolle aandacht voor de mensen om je heen, je hebt allerlei klusjes in en om je huis die niet af zijn of maar half gedaan. En zo zijn er nog meer signalen die je laten zien dat het tijd is om opnieuw je situatie te bekijken en gezonde grenzen te stellen.

Hoe ga ik dit aanpakken?

No worries, we hebben een plan.


Stel vast waar je te vaak Ja zegt terwijl je eigenlijk Nee bedoelt.

De onderzoeksfase; hier begint het proces. Wanneer we dingen doen waarvan we geen prettig gevoel ervaren verlies je waardevolle energie. Je emoties dienen altijd als je guidance op jouw pad. Er is een reden waarom iets niet goed voelt.

 

Om het fantastische leven te kunnen leven wat je altijd al gevoeld hebt dat mogelijk is, is het belangrijk om je energie "hoog" te houden zodat de manifestaties zich aan je kunnen laten zien.

 

Ga voor jezelf na op welke momenten, welke plaatsen en bij welke personen je de meeste kans hebt om teveel te willen geven, of te doen.

Weet waarom je over je grenzen gaat.

De bewustzijnsfase; we hebben allemaal onze eigen redenen en valkuilen waarom we onze grenzen niet goed kunnen aangeven. Soms weten we zelf niet eens waar onze grens ligt. Daarom is het goed om hier eens bewust bij stil te staan wat dit voor jou betekent. Belangrijk dat je jezelf niet gaat meten aan anderen. Houd de focus bij jezelf.

 

Behalve onze eigen grenzen aangeven, zullen onze grenzen ook getest worden van buitenaf. Dit is een proces wat zich altijd afspeelt in meer of mindere mate.

 

In kinderen zie je het "grens" aspect heel duidelijk, aangezien deze kleintjes altijd natuurlijk aan hun eigen behoefte denken en daarvoor zullen ze continu grenzen blijven testen. Is dit echt hoever ik kan gaan? Of kan ik nog een stukje verder? 

 

Hoe dan ook is dit het moment waarop je eerlijk naar jezelf gaat kijken waarom je doet wat je doet. Newsflash; dit kan confronterend zijn. Je komt er beter uit, dat beloof ik je.

 

Enkele vragen die je jezelf kan stellen zijn; Wat is de reden dat ik me niet prettig voel wanneer ik (.....) doe? Voelde ik me verplicht om het te doen? Wat zijn de eventuele belangen die ik hierbij heb?  Durf ik mijn stem te laten horen? Moet ik altijd klaarstaan voor iedereen? Wilde ik diegene niet teleurstellen?

Maak andere keuzes.

De uitvoerende fase; nu je voor jezelf het hoe, wat & waarom hebt vastgesteld is het tijd voor andere acties. Datgene wat je altijd gedaan hebt, werkt niet meer voor je. Dat is nu wel duidelijk. 

 

Het blijf niet leuk voor een ander wanneer jij een grens aangeeft. Dit wil namelijk zeggen dat hij of zij niet de ruimte, tijd of aandacht krijgt die diegene wel graag gehad zou hebben van je. Hoe ga je hier bewuster mee om?

 

Wat mij hierbij geholpen heeft is door mezelf telkens de volgende vragen te stellen;

Wil ik dit doen? Waarom wil ik dit wel/niet doen? Word ik er blij van? Wat is het effect voor de ander? Heb ik de ruimte? Wat heb ik nodig?

 

En in hele moeilijke situaties(lees: emotionele) stel ik mezelf de vraag; ga ik mezelf teleurstellen(lees: pijn ervaren) of ga ik de ander teleurstellen? 

 

Soms is er geen andere mogelijkheid dan de ander teleur te stellen om je eigen grenzen goed aan te geven. Helaas. En soms geef je toch ook al heb je niets te geven. Omdat geven ook helen is.

 

 

Ik wens je veel liefde, health & wealth

Liefs Natasja


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.